|

Mikrobiom u dzieci – jak go wspierać w okresie zimowym?

Adobestock 40611009 Wp 1
Co o tym sądzisz?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

To bardzo ważne, bo ma on bezpośredni wpływ na odporność. Sprawdź, w jaki sposób możesz go wzmacniać u dziecka.


Internet Tydzień Ziemi Śremskiej 300x300px Rgb
Internet Tydzień Ziemi Śremskiej 300x300px Rgb

Mikrobiom, czyli zbiór mikroorganizmów żyjących w ciele człowieka, odgrywa kluczową rolę w zdrowiu i rozwoju dzieci. W okresie zimowym, kiedy nasza odporność jest często wystawiona na próbę, szczególnie ważne jest dbanie o zdrowy mikrobiom u dzieci. Oto kilka kluczowych sposobów na wspieranie mikrobiomu dzieci w zimie.




VW_Berdychowski_400_150(1)

1. Wybierz dietę dla mikrobiomu

Dieta bogata w błonnik z warzyw, owoców, pełnoziarnistych produktów oraz fermentowanych pokarmów jest fundamentem zdrowego mikrobiomu, a więc także dobrej odporności. Błonnik jest “pokarmem” dla dobrych bakterii w jelitach, a fermentowane produkty jak kefir, jogurt, czy kiszone warzywa naturalnie zawierają probiotyki, które wspierają mikrobiom.

Warto włączyć też do zimowej diety dziecka tłuste ryby, bogate w kwasy omega-3, które także pozwalają zadbać o odporność. Ogranicz za to w jego diecie przetworzone potrawy, zwłaszcza te zawierające tłuszcze trans oraz cukier.

2. Ogranicz niektóre leki

Zwłaszcza antybiotyki. Chociaż antybiotyki są czasami niezbędne, ich nadużywanie może zaburzać mikrobiom u dzieci. Warto więc stosować je tylko wtedy, gdy są one zdecydowanie wskazane przez lekarza. Nie stosuj też u dziecka zbyt często popularnych leków przeciwzapalnych, na przykład z zawartością ibuprofenu. Przyjmowane w zbyt dużych dawkach lub zbyt często mogą znacznie osłabiać mikrobiom u dziecka oraz odporność.

3. Zadbaj o formę fizyczną i psychiczną

  • Regularny ruch i aktywność na świeżym powietrzu: Sprzyjają ogólnemu zdrowiu, w tym zdrowiu jelit. Nawet krótkie spacery mogą mieć na nie pozytywny wpływ. Zimą zadbaj o to, aby dziecko miało zapewnioną odpowiednią porcję ruchu.

  • Dostateczna ilość snu: Sen ma kluczowe znaczenie dla zdrowia, w tym dla mikrobiomu. Zapewnienie dziecku wystarczającej ilości snu wspiera jego system odpornościowy oraz mikrobiom.

  • Unikanie stresu: Choć może być to trudne, zwłaszcza w dynamicznym świecie, redukcja stresu jest ważna dla zdrowia mikrobiomu. Dzieci, podobnie jak dorośli, reagują na stres, który może negatywnie wpływać na ich mikrobiom.

4. Edukacja i zdrowe nawyki

Ucz dziecko zasad odpowiedniej higieny, zwłaszcza w sezonie jesienno-zimowym. Powtarzaj mu, jak ważne jest odpowiednie i częste mycie rąk w okresie zwiększonych zachorowań, zwłaszcza po pobycie w często uczęszczanych miejscach.

5. Odpowiednie suplementy

Zimą odporność dziecka może być wystawiona na próbę przez zbyt niski poziom witaminy D. Powstaje ona w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Dlatego zimą warto ją suplementować. W okresie zwiększonych zachorowań warto podawać też dziecku probiotyk dla dziecka. Upewnij się jednak, że probiotyk dla dziecka zawiera dobrze przebadane szczepy bakterii probiotycznych, o udowodnionym działaniu.

Pamiętając o tych zasadach, można skutecznie wspierać mikrobiom u dziecka, szczególnie w okresie zimowym, kiedy organizm jest bardziej narażony na różnego rodzaju infekcje i schorzenia. Ważne jest, aby podejście do dbania o mikrobiom było holistyczne, uwzględniając różne aspekty zdrowia i codziennego życia.

Zostaw komentarz