Śremski projekt z programu „Kolej Plus” będzie kosztował ponad 12 mln zł brutto
Mieszkańcy Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały warte łącznie blisko 31 mln zł umowy z wykonawcami dokumentacji projektowych na budowę nowej i rewitalizację niewykorzystywanych obecnie linii kolejowych.
Reklama
W Wielkopolsce Program Kolej Plus obejmuje rewitalizację czterech linii – Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo oraz Czarnków – Wągrowiec, a także budowę nowej trasy kolejowej Konin – Turek. Szacunkowa wartość inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.
– Cieszę, że po ostatnim spotkaniu w styczniu, spotykamy się ponownie podczas podpisania umów na wykonanie dokumentacji dla trzech ważnych dla Wielkopolski linii kolejowych. To pokazuje, że te projekty nabierają tempa. To bardzo istotne inwestycje z perspektywy rozwoju całego regionu, ale również dla lokalnych społeczności i mieszkańców, którzy zyskają lepszy dostęp do kolei pasażerskiej.
– Michał Zieliński, wojewoda wielkopolski.
– Podpisane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umowy na opracowanie dokumentacji dla projektów w ramach programu „Kolej Plus” w Wielkopolsce to kolejny ważny krok dla rozwoju kolei w regionie. Przygotowane projekty wskażą konkretne rozwiązania służące podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem.
– Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z wykonawcami w celu przygotowania dokumentacji projektowej. Wśród nich jest umowa z Multiconsult Polska Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji dla nowej linii kolejowej Turek – Konin, o wartości około 13,7 mln zł (netto), oraz umowy z BBF Sp. z o.o. na rewitalizację trasy Międzychód – Szamotuły za około 7,9 mln zł (netto) i z Konsorcjum firm Mosty Katowice Sp. z o. o. & Arcadis Sp. z o. o. na rewitalizację trasy Śrem – Czempiń, o wartości około 9,7 mln zł (netto). Planuje się zakończenie prac nad dokumentacją dla wszystkich projektów do 2026 roku, a roboty budowlane mają być zakończone pomiędzy 2028 a 2029 rokiem.
Kolej Plus. Umowa nadal nie została podpisana
Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) powstanie nowy tor i sieć trakcyjna na trasie długości około 21 km. Linia ta, nieużywana od 1995 roku, zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dzięki nowej trasie podróż do Poznania zajmie około 55 minut. W planach są także nowe perony w wybranych lokalizacjach oraz rezerwa pod ewentualne kolejne przystanki. Przewidziano je w Manieczkach, Szymanowie, Psarskiem i Śremie. Uwzględniono rezerwę terenu pod budowę kolejnych przystanków w Grabianowie i Szołdrach.
Podsumowując, inwestycje w ramach Rządowego Programu Kolej Plus przyniosą znaczące poprawy w dostępności i jakości usług kolejowych dla mieszkańców Turku, Międzychodu i Śremu oraz innych okolicznych miejscowości. Oczekuje się, że te projekty przyczynią się do rozwoju transportu publicznego oraz podniosą jakość życia lokalnych społeczności.
Jeden komentarz