| | |

Kolej w Śremie. Gmina musi zabezpieczyć w budżecie spore środki

fot. D. Górna/aktualny dworzec kolejowy w Śremie

Na najbliższej sesji rady miejskiej (18 maja), radni pochylą się nad projektem uchwały dotyczącym pomocy finansowej gminy Śrem dla Województwa Wielkopolskiego. Rzecz dotyczy projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń”.

VW_Berdychowski_400_150(1)

Na wstępie przypomnijmy, że w styczniu tego roku w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego podpisano umowy na projekty z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Jednym z projektów, którego dotyczy wspomniana umowa jest projekt śremski. Dotyczy on rewitalizacji linii nr 369 łączącej Śrem z Czempiniem. Na liczącym około 21 km odcinku trasy, będzie nowy tor i sieć trakcyjna.

Bardzo pochlebnie i ciepło o projekcie dotychczas wypowiadał się Adam Lewandowski, który uważa, że kolej korzystnie wpłynie na rozwój regionu śremskiego. – Musimy myśleć przyszłościowo – podkreśla burmistrz Śremu. – Ostatnie badania pokazały, że na centralnym moście w Śremie na dobę przejeżdża 25 tys. samochodów, a na obwodnicy 13 tys. samochodów. Musimy intensywnie myśleć o przyszłości. Przewiduje się, że około 6-7 tys. pasażerów dziennie będzie poruszało się tym pociągiem.

Trzeba zabezpieczyć środki

Kolejnym krokiem w realizacji projektu przywracania kolei jest przygotowanie dokumentacji oraz w kolejnych latach przygotowanie postępowań przetargowych. W związku z tym gmina Śrem zamierza udzielić Województwu Wielkopolskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej na pokrycie części wkładu własnego w związku z realizacją wspomnianej linii nr 369 (Śrem-Czempiń).

Na najbliższej sesji rady miejskiej, rajcy pochylą się nad uchwałą w sprawie udzielenia Województwu Wielkopolskiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej na pokrycie części wkładu własnego w związku z realizacją projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń” w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+ do 2029 roku.

W projekcie uchwały czytamy:

§ 2. Pomoc finansowa, o której mowa w § 1, zostanie udzielona w formie dotacji celowej ze środków budżetu gminy na:

  1. 2023 rok, w wysokości – 386 258,00 zł,
  2. 2024 rok, w wysokości – 295 751,00 zł,
  3. 2025 rok, w wysokości – 70 577,00 zł,
  4. 2026 rok, w wysokości – 398 699,00 zł,
  5. 2027 rok, w wysokości – 7 259 576,00 zł,
  6. 2028 rok, w wysokości – 7 197 710,00 zł.

Finał inwestycji przewidywany jest na 2028/2029 rok.

7 komentarzy

    1. Z tym przywrócą to bym się jeszcze trochę wstrzymał. Pomysł ten realizowany jest od lat, ale tylko na papierze. Fizycznie nic się w tej sprawie jeszcze nie zaczęło dziać, a problemy się mnożą. Także finalnie – może okazać się, że nic z tego niestety nie wyjdzie.

  1. Bardzo dobry pomysl z koleja poniewaz nie ma takiego połączenia do Poznania PKS i Marco Polo

  2. Beznadziejny pomysł, dojadę na Poznań główny a potem co ? Tramwajem hehe tak to można na wycieczkę jechać a nie codziennie do pracy dojeżdżać.

    1. To nie nasz pomysł, lecz pomysł rządzących. Nie przekreślamy go, ale też nie widzimy konkretnych propozycji na rozwiązanie tego wspomnianego przez Pana problemu.

Zostaw komentarz