Szkoła w Zbrudzewie będzie miała nowego patrona
Pomysł, by w Szkole Podstawowej w Zbrudzewie ponownie zagościł patron pojawił się w 2019 roku. – To był jeden z punktów koncepcyjnych, który przedstawiłam, gdy przystępowałam do konkursu na dyrektora szkoły – wspomina Hanna Matyjewicz, dyrektor placówki.
Przypomnijmy, że szkoła miała patrona do 2000 roku. Był nim poeta Władysław Broniewski. Jednak na przestrzeni lat, placówka zmieniała się raz to w zespół szkół, raz w podstawówkę. W tym czasie nie udało się ustanowić patrona.
Wszystko zmieniło się w 2021 roku. Po pandemicznych zawirowaniach, w końcu udało się wznowić proces.
fot. arch. red.Wraz z całą społecznością szkolną zrobiliśmy burzę mózgów. Podczas konsultacji z uczniami, kadrą oraz rodzicami udało się wyłonić trzech kandydatów – dodaje dyrektor
Reklama
Uczniowie zaproponowali noblistkę Marię Skłodowską-Curie. Rodzice zasugerowali postać Janusza Korczaka, z kolei nauczyciele i pracownicy szkoli postawili na Bohaterów Ziemi Śremskiej. Podczas kilkumiesięcznych konsultacji odbyły się apele, pogadanki i wystawy przedstawiające każdego z kandydatów.
Na przełomie stycznia i lutego odbyło się demokratyczne głosowanie, w którym udział wzięli uczniowie, rodzice, kadra pedagogiczna i pozostała część społeczności szkolnej.
Jaki wynik?
– Zdecydowanie wygrał Janusz Korczak – podsumowuje H. Matyjewicz.
Przyjaciel dzieci otrzymał 118 głosów. Noblistka spotkała się z uznaniem 57 osób. Natomiast na Bohaterów Ziemi Śremskiej oddano 64 głosy. To nie kończy procedury. Ostateczną decyzję o nadaniu szkole imienia Janusza Korczaka, w drodze stosownej uchwały, podejmie rada miejska w Śremie.
– Mam nadzieję, że nowy rok szkolny rozpoczniemy uroczystym apelem. A święto patrona szkoły planujemy obchodzić 1 czerwca – w Dzień Dziecka – dodaje dyrektor placówki.
Przypomnijmy, że Janusz Korczak zasłynął jako badacz świata dzieci. Był ich serdecznym przyjacielem. Przez lata zajmował się teorią i praktyką wychowania. Był twórcą oryginalnego systemu pracy z dziećmi, opartego na partnerstwie. Był także pionierem działań w dziedzinie diagnozowania wychowawczego oraz prekursorem działań na rzecz praw dziecka-człowieka.