|

Kabotaż w 2025 roku – przepisy, ograniczenia i najczęstsze problemy przewoźników

Kabotaż w 2025 roku – przepisy, ograniczenia i najczęstsze problemy przewoźników

Kabotaż, czyli przewóz towarów lub pasażerów przez przewoźnika z jednego kraju w granicach innego kraju, jest jednym z najbardziej regulowanych obszarów transportu międzynarodowego. W Unii Europejskiej przepisy dotyczące kabotażu są kluczowe dla utrzymania równowagi rynkowej i zapewnienia uczciwej konkurencji między przewoźnikami z różnych państw członkowskich.

Rok 2025 przynosi nowe wyzwania dla branży transportowej, zwłaszcza w kontekście zmian w prawodawstwie i rosnących wymagań wobec przewoźników. W artykule przedstawimy aktualne przepisy, ograniczenia oraz najczęstsze problemy, z którymi mierzy się sektor transportowy w obszarze kabotażu.

Czym jest kabotaż?

Reklama VW Berdychowski

Kabotaż to termin wywodzący się z żeglugi, oznaczający pierwotnie przewóz towarów lub pasażerów wzdłuż wybrzeży danego kraju. W kontekście transportu drogowego kabotaż odnosi się do operacji transportowych realizowanych przez przewoźników zagranicznych na terenie innego państwa. Przykładem może być polska firma przewozowa świadcząca usługi transportowe wewnątrz Niemiec – wyjaśniają eksperci z firmy BOS Licencje Transportowe.

Kabotaż regulowany jest przez przepisy unijne, w szczególności przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009, które określa zasady wykonywania przewozów kabotażowych.

Przepisy dotyczące kabotażu w 2025 roku

W 2025 roku przepisy dotyczące kabotażu pozostają częścią szerszego pakietu mobilności, który obejmuje:

  • Ograniczenia czasowe: Przewoźnik może wykonać maksymalnie trży operacje kabotażowe w ciągu siedmiu dni od momentu dostarczenia ładunku międzynarodowego na terytorium danego państwa.

  • Przerwa w kabotażu: Po zakończeniu operacji kabotażowych pojazd musi opuścić kraj wykonywania przewozów na okres minimum czterech dni przed kolejnymi operacjami kabotażowymi w tym samym państwie.

  • Obowiązek dokumentacyjny: Przewoźnik musi posiadać dokumenty potwierdzające legalność wykonywanych przewozów, w tym zlecenia transportowe, listy przewozowe CMR oraz dokumentację dotyczącą ładunku.

Dodatkowo wzrastają wymogi dotyczące czasu pracy kierowców, co ma wpływ na organizację przewozów kabotażowych.

Ograniczenia i kontrole

Państwa członkowskie Unii Europejskiej przykładają coraz większą wagę do przestrzegania przepisów kabotażowych. Inspekcje drogowe sprawdzają nie tylko dokumentację, ale także zgodność działań z zasadami dotyczącymi kabotażu. W 2025 roku wzrosła liczba kontroli, a kary za nieprzestrzeganie przepisów mogą być bardzo wysokie, obejmując mandaty, zakaz wykonywania przewozów na terenie danego państwa, a nawet cofnięcie licencji transportowej.

Najczęstsze problemy przewoźników Przewoźnicy wykonujący kabotaż napotykają na wiele wyzwań, w tym:

  • Skomplikowana dokumentacja: Niekompletne lub błędne dokumenty mogą prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych.

  • Niejasności prawne: Różne interpretacje przepisów przez władze poszczególnych krajów powodują trudności w ich stosowaniu.

  • Konkurencja cenowa: Przewoźnicy z państw o niższych kosztach operacyjnych często są oskarżani o nieuczciwą konkurencję, co wywołuje napięcia na rynku transportowym.

  • Kontrole drogowe: Wzmożone inspekcje i kary mogą zniechęcać przewoźników do podejmowania kabotażu.

Jak przygotować się do kabotażu w 2025 roku?

Aby uniknąć problemów związanych z kabotażem, przewoźnicy powinni:

  1. Szkolenia: Regularnie szkolić kierowców i personel administracyjny w zakresie aktualnych przepisów.

  2. Dokumentacja: Zapewnić pełną i zgodną z prawem dokumentację transportową.

  3. Planowanie tras: Dokładnie planować operacje transportowe, uwzględniając czas pracy kierowców i limity kabotażu.

  4. Monitoring przepisów: Być na bieżąco z nowelizacjami prawa w poszczególnych krajach.

Podsumowanie

Kabotaż w 2025 roku pozostaje istotnym elementem międzynarodowego rynku transportowego, ale wiąże się z licznymi wyzwaniami. Przepisy unijne, choć mają na celu ochronę równowagi rynkowej, często są trudne do interpretacji i wdrożenia. Dla przewoźników kluczowe jest przestrzeganie regulacji, dokładne planowanie oraz inwestowanie w wiedzę i narzędzia wspierające organizację transportu. Tylko w ten sposób można efektywnie świadczyć usługi kabotażowe i unikać problemów prawnych oraz finansowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *