Najszybsze pociągi w Polsce. Co warto o nich wiedzieć?

Medium Shot Woman Traveling By Train Wp

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. mierzyliśmy się w kraju z wieloma problemami, a jednym z nich był transport kolejowy, który trzeba było budować od zera. Kolejna wojna opóźniła rozwój kolei. Obecnie możemy pochwalić się, m.in. superszybkim Pendolino. Dodatkowo w niedalekiej przyszłości PKP planuje gruntowną modernizację infrastruktury i taborów, co daje nadzieję na pojawienie się zupełnie nowych pociągów dużych prędkości.

Najszybsze pociągi w Polsce kiedyś

1200x628.psd
Reklama VW Berdychowski

Od zawsze w Polsce marzyliśmy o szybkich pociągach, które umożliwiłyby wygodne podróżowanie po całym kraju. Pomimo tego, że karty naszej historii są wypełnione trudnymi wydarzeniami, opóźniającymi możliwości rozwoju, dysponowaliśmy wieloma pociągami, które, na tamte czasy, rozwijały bardzo duże prędkości. Najlepszym przykładem jest luksusowa Luxtorpeda, która była w stanie pokonać odcinek Kraków–Zakopane w rekordowym czasie 2 godzin i 17 minut, a Zakopane–Kraków w 2 godziny i 14 minut.

Co ciekawe, jest to wciąż najlepszy wynik w historii. Luxtorpeda, zaklasyfikowana jako motorowy pociąg ekspresowy, maksymalnie rozwijała prędkość 120 km/h. Pierwszym ekspresem na ziemiach II Rzeczypospolitej był natomiast Nord Express, który łączył Paryż z Warszawą. Kursował od 1926 r. na trasie Paryż/ Calais/ Ostena–Berlin–Warszawa. Nord Express był pierwszym pociągiem trakcji parowej w sieci PKP, który przekroczył średnią prędkość 90 km/h.

Pendolino – najszybsze z najszybszych w Polsce

Dzisiaj prędkości, takie jak 90 czy 120 km/h na nikim nie robią większego wrażenia, ponieważ mamy w Polsce o wiele szybsze składy. Niekwestionowanym liderem szybkości w naszym kraju jest Pendolino. Pociągi Express Intercity Premium kursują od 14 grudnia 2014 r. To najdroższe składy w taborze PKP. Produkowane we Włoszech, początkowo przez Fiata, a później francuski Alstom, pociągi Pendolino, są eksploatowane przez wielu przewoźników w Europie i Azji.

Gdzie kursuje Pendolino?

Pociągi Pendolino łączą północ z południem Polski. Składy EIP przemieszczają się między największymi miastami. Dzięki nim można wygodnie podróżować z Trójmiasta do Warszawy i aglomeracji południowych, takich jak Kraków, Wrocław, Gliwice. Pendolino umożliwia komfortowy i szybki przejazd również do Kołobrzegu, Bielska-Białej, Rzeszowa czy Jeleniej Góry.

Jazda Pendolino to zupełnie inny wymiar podróżowania. Pociągi EIP przemieszczają się z bardzo dużą prędkością. Wystarczy spojrzeć na przykładowe trasy. Express Intercity Premium pokonuje odcinek Gdynia–Kraków w zaledwie 5 godzin i 50 minut. Trasę Warszawa–Katowice przejeżdża w 2 godziny i 17 minut, a Warszawa–Rzeszów w 4 godziny.

Z jaką prędkością jedzie Pendolino?

Pendolino jest w stanie rozwinąć maksymalną prędkość 293 km/h. Taką szybkość udało się osiągnąć podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej, czyli na trasie zaczynającej się w Grodzisku Mazowieckim, a kończącej się w Zawierciu.

Prędkość 293 km/h rozwinięto w mocno kontrolowanych warunkach. Testy udowodniły, że Pendolino mogłoby jeździć w codziennej służbie przynajmniej 250 km/h. Niestety polska infrastruktura nie jest jeszcze gotowa na takie prędkości. Jak szybko w rzeczywistości jeżdżą pociągi EIP? Maksymalnie rozpędzają się do 200 km/h i to nie na wszystkich odcinkach. Z taką prędkością poruszają się składy jadące do Katowic, Krakowa czy Wrocławia. Na innych trasach, np. z Warszawy do Trójmiasta, Pendolino nie przekracza 160 km/h.

Dlaczego warto podróżować Pendolino?

Pendolino to synonim nie tylko prędkości. Pociągi te zapewniają również niezwykle wysoki poziom komfortu podróżowania. Pasażerowie mają do dyspozycji wygodne fotele, dużą przestrzeń na nogi, indywidualne oświetlenie, stoliczki, a także klimatyzację i gniazdka elektryczne. Dodatkowo mogą korzystać z bezpłatnej sieci Wi-Fi, a w I klasie w cenie biletu dostaje się poczęstunek.

Obserwuj nas w Google News

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *