Image

Podręcznik do HiT. W śremskich szkołach są już decyzje

Co o tym sądzisz?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

W związku z tym, że nie milkną echa dotyczące kontrowersji wokół publikacji podręcznika autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, a nowy rok szkolny za pasem, postanowiliśmy zapytać dyrektorów szkół średnich w Śremie, jaką podejmą decyzję odnośnie podręcznika? Czy wprowadzą bardzo chwaloną przez ministra Przemysława Czarnka pozycję autorstwa prof. Roszkowskiego? Czy będą korzystać z innych publikacji?

Opinie dyrektorów są spójne. Jak jeden mąż zapewniają, że decyzję odnośnie wyboru podręcznika do HiT zostawiają nauczycielom, który ów przedmiot będą wykładać. – Każdy nauczyciel ma prawo zdecydować, na jakim podręczniku będzie pracować. Ma także możliwość zrezygnowania z podręcznika. Prawo na to pozwala. Najważniejsza jest dla nas podstawa programowa i jej realizacja – mówi Anna Lehman, zastępca dyrektora LO w Śremie.



Z kolei nauczyciele zapewniają, że z decyzją o wyborze podręcznika poczekają do września i spotkania z młodzieżą. – Chcemy porozmawiać z uczniami, a także ich rodzicami. Chcemy poznać ich opinię. Trzeba zauważyć także fakt, że HiT jest nowym przedmiotem, a kolejny podręcznik sporym obciążeniem dla domowego budżetu – dodaje Anna Lehman.

Ponadto nauczyciele czekają na informację odnośnie kolejnego podręcznika, który ma być dedykowany do nauki przedmiotu historia i teraźniejszość, i zarazem alternatywą dla podręcznika autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego.

– Pracują nad nim Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, lecz nie ma w tej chwili jeszcze pełnej akceptacji ministerstwa. Jeśli nie powstanie na czas to nic straconego, pragnę przypomnieć, że każdy nauczyciel HiT jest wykształcony w tym kierunku – podkreśla Piotr Karliński, dyrektor ZSE w Śremie. Książka obecnie jest recenzowana. Otrzymała warunkową ocenę językową i wróciła do wydawnictwa w celu wprowadzenia poprawek.

Pierwsze recenzje podręcznika WSiP (aut. Izabela Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński i Adam Cisek) zauważają, że książka nie zawiera praktycznie żadnych elementów publicystyki, jest pisana w klasycznym, możliwie neutralnym stylu. – Podręcznik jest przykładem na to, że da się o skomplikowanych procesach, wydarzeniach i zjawiskach najnowszej historii pisać w sposób wyważony i bez stawiania radykalnych ocen – podsumowuje Onet.pl.

fot. DG

Inaczej odbierany jest podręcznik przygotowany przez prof. Roszkowskiego. – Mam go w domu. W oczy rzuca się to, że w większości przeważają opinie autora, a nie fakty – mówi A. Lehman.

***

Każda ze szkół średnich w Śremie, w opublikowanym wykazie podręczników na rok szkolny 2022/2023, nie podała nazwy obowiązującego podręcznika do HiT. Cieszy nas fakt, że decyzję o tym z jakich materiałów dydaktycznych będą nauczyciele korzystać pozostawiono pedagogom i uczniom.

Dotychczas żadna ze szkół nie znalazła się na „mapie szkół bez (S)HiT-u”, stworzonej przez organizację „Wolna szkoła” i pokazującej placówki, które planują bojkotować podręcznik. Za co?

Chociażby za ten fragment: „Coraz bardziej wyrafinowane metody odrywania seksu od miłości i płodności prowadzą do traktowania sfery seksu jako rozrywki, a sfery płodności jako produkcji ludzi, można powiedzieć hodowli. Skłania to do postawienia zasadniczego pytania: kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju „produkcję”? Miłość rodzicielska była i pozostanie podstawą tożsamości każdego człowieka, a jej brak jest przyczyną wszystkich prawie wynaturzeń natury ludzkiej. Ileż to razy słyszymy od ludzi wykolejonych: nie byłem kochany w dzieciństwie, nikt mi nic nie dał, więc sam sobie muszę brać”.

DOŁĄCZ DO NAS

Reklama
Capchem Cup 2024 w remie

Get Update

Subscribe our newsletter to get the best stories into your inbox!

[mc4wp_form id=86]