Podsumowanie projektu „Spotkania kultur. Migranci: Ja – Ty – My”
Na wstępie przypomnijmy, że Fundacja Atqi od 2017 roku realizuje, między innymi pod honorowym patronatem burmistrza Śremu oraz Instytutu Antropologii i Etnologii UAM, na terenie miasta i powiatu śremskiego projekt „Spotkania Kultur”. W czwartek, 26 maja odbyło się bardzo uroczyste podsumowanie minionej edycji, która odbywała się pod hasłem „Spotkania Kultur. Migranci: Ja – Ty – My”.
– Projekt „Spotkania Kultur. Migranci: Ja – Ty – My” miał na celu ukazanie potencjału społeczno–kulturowego migrantów i migrantek mieszkających na terenie Śremu, przeprowadzenie pilotażu Miejsca Integracji Społecznej (dla cudzoziemców), współtworzenie wraz z lokalną społecznością działań na rzecz dialogu międzykulturowego, w tym: warsztatów językowych, artystycznych, spotkań z innymi kulturami, wystawy, konkursu oraz ankiet i badań etnograficznych – wyjaśnia Anna Płygawko, z Fundacji Atqi.
W ciągu minionych sześciu miesięcy miało miejsce kilka spotkań, podczas których osoby zaangażowane w projekt miały okazję poznać kulturę bliskiej nam Ukrainy, jak i egzotycznych Chin. Każdemu spotkaniu towarzyszyły warsztaty językowe, plastyczne czy kulinarne. Jednak, mamy wrażenie, najcenniejszą lekcją była ta skupiona wokół zwykłej rozmowy z osobą prezentującą inną kulturę. Warto także wspomnieć, że osoby zaangażowane w projekt „Spotkania Kultur” bardzo szybko zareagowały na sytuację kryzysową migrantów z Ukrainy.
Fot. D. GórnaCzwartkowe uroczyste podsumowanie cyklu „Spotkania kultur” rozpoczął ciekawy wykład pt. „Laboratorium zmiany. Szkoła kreatywności, odkrywania i współpracy międzykulturowej”, który poprowadziła Marzena Kędra, dyrektor Szkoły Podstawowej Cogito w Poznaniu. W cennej lekcji udział wzięli nauczyciele, którzy są otwarci na innowacje w edukacji dzieci i młodzieży.
– W naszej szkole wykluczamy ocenianie, w zamian budujemy u dziecka motywację, a na koniec roku wyróżniamy każde dziecko za coś, co robi najlepiej. Dopiero od VII klasy jest system mieszany, są oceny opisowe i na zaliczenie cyfrowe – wyjaśniała Marzena Kędra. Filozofia szkoły Cogito oparta jest na myśli francuskiego pedagoga z początku XX w. Placówka kładzie nacisk na samorządność dziecięcą, aktywność i współodpowiedzialność za proces uczenia się.
Fot. D. GórnaPo tym spotkaniu nadszedł czas na wyróżnienie dzieci, które wzięły udział w konkursie plastycznym pn. „Poznajemy się”. Na konkurs nadesłano ponad 300 prac. Jury pod przewodnictwem Anny Laski – Szmit, dyrektor biblioteki, w składzie: Ewa Bąk, Joanna Markisz, Ludmiła Shtykhno, Tamara Krause, Maria Shevchenko, Eugeniusz Siczyński i Anna Płygawko wybrało sześć najlepszych prac. Nagrody odebrali:
- Karol Kolan – Szkoła Podstawowa nr 5 im. Polskich Noblistów w Śremie,
- Antoni Kononowicz – Szkoła Podstawowa nr 5 w Śremie,
- Maja Łopińska – Szkoła Podstawowa w Zbrudzewie,
- Małgorzata Wilczkowiak – Szkoła Podstawowa nr 5,
- Ksenia Nikifor, Szkoła Podstawowa nr 4 w Śremie,
- Adam Kwiręg – Szkoła Podstawowa nr 5.
Ponadto jury przyznało wyróżnienia za udział i zaangażowanie w konkursie dla dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Śremie oraz ze Szkoły Podstawowej w Pyszącej.
Również dyrektor biblioteki postanowiła przyznać nagrodę specjalną w konkursie „Poznajemy się”. Otrzymał ją Krzysztof Lampe, uczeń „piątki”, który w swojej pracy przedstawił chłopca z Polski, który wykorzystując współczesne technologie kontaktuje się z dziećmi z innych kultur.
Fot. D. GórnaTego dnia miały miejsce również prawdziwe międzykulturowe niespodzianki. Udało się nawiązać połączenie z Afryką Zachodnią, a konkretnie z Ghaną i pracującą tam Agnieszką Pietruszką, twórczynią międzynarodowego projektu Dekalog Wartości. Pani Agnieszka obecnie współpracuje z Omena Foundation i realizuje w Ghanie autorski projekt edukacyjno – wychowawczo – terapeutyczny w szkole dla dzieci z ulicy, który jest oparty na międzykulturowym dialogu.
Podczas spotkania, poznaliśmy również Sky, rzeczniczkę społeczności chińskiej, która ubrana w tradycyjny chiński strój zaprezentowała instrument muzyczny i opowiedziała o sobie, swoich pasjach muzycznych i życiu w Śremie.
Fot. D. GórnaDopełnieniem czwartkowego podsumowania tegorocznej edycji był „Pochód Wielu Kultur”, który został przygotowany i zorganizowany przez Szkołę Podstawową nr 5 w Śremie. W barwnym korowodzie udział wzięły dzieci – ambasadorzy i ambasadorki różnych kultur. Trasa prowadziła do Parku Puchalskiego, gdzie w ramach happeningu dzieci, przy wsparciu dorosłych, posadziły drzewa symbolizujące 17 różnych narodowości mieszkających w Śremie.
Projekt „Spotkania Kultur. Migranci: Ja – Ty – My” finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Projekt otrzymał grant w wysokości 22 700,02 euro.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.