Gmina Śrem przegrywa w sądzie. Opłaty za śmieci przyjęte niezgodnie z prawem
Gmina Śrem przegrała sprawę sądową dotyczącą trybu wprowadzenia nowych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uchwała przyjęta przez Radę Miejską w grudniu 2024 roku została wdrożona z naruszeniem obowiązkowego 14-dniowego okresu vacatio legis. Co to oznacza dla opłacających śremian?
Rada Miejska w Śremie przyjęła nową uchwałę dotyczącą zmiany metod naliczania opłat i wysokości stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi 17 grudnia 2024 r., a jej wejście w życie przewidziano już na 1 stycznia 2025 r. Tymczasem uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym kilka dni później, co spowodowało skrócenie ustawowego 14-dniowego okresu vacatio legis. W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, przepisy prawa miejscowego muszą obowiązywać dopiero po pełnych 14 dniach od ogłoszenia – w tym przypadku próg został przekroczony niewłaściwie, bez zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, które ustawodawca dopuszcza jedynie wyjątkowo, np. w razie nagłej potrzeby ochrony życia lub zdrowia.
Znaczne podwyżki opłat za śmieci w Śremie od 2025 roku
Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że ustalenie wejścia w życie uchwały na dzień 1 stycznia 2025 r. narusza prawo i że brak zapobiegliwości organu stanowiącego nie może usprawiedliwiać skrócenia tego okresu. Sąd orzekł, że nowe stawki mogą obowiązywać dopiero od miesiąca następującego po pełnym upływie vacatio legis – w praktyce od lutego 2025 r.
Gmina Śrem przyznaje się do błędu i prosi mieszkańców o dokonanie korekty
W efekcie opłatę za styczeń 2025 r. część mieszkańców uiściła w wysokości przewidzianej przez niewłaściwie wdrożoną uchwałę. Sąd uznał, że została ona pobrana nienależnie. I teraz gmina musi ten błąd naprawić. Taki scenariusz był przewidywany, bo na tegorocznych sesjach rady był on podnoszony przez radnych. Ratusz deklarował, że jeżeli WSA uzna skargę gminy na decyzję RIO za bezzasadną, to mieszkańcy na tym nie stracą. I faktycznie teraz tak się dzieje.
Reklama
Osoby indywidualne, które złożyły deklaracje śmieciowe i uiściły nową stawkę, mają powstałą nadpłatę – po 13 zł za każdą zadeklarowaną osobę. Tę kwotę należy odliczyć od kolejnej wpłaty (dotyczy to osób, które deklarację śmieciową złożyły w styczniu tego roku). Przypominamy, termin najbliższej płatności mija 31 października. Jeśli ktoś już zapłacił za ten miesiąc pełną kwotę (tj. 39 zł/os. bez ulg), może powstałą nadpłatę odliczyć w kolejnym terminie płatności.
Mieszkańcy mogą uzyskać szczegółowe informacje o stanie nadpłaty i sposobie jej rozliczenia w Urzędzie Miejskim (pokój nr 13) lub telefonicznie (61 28 47 114).


