|

Kolej dużych prędkości: z Poznania do Warszawy pociągiem mamy pojechać w 2 godziny

6krqizrskrl6bv5bqckrdjt7tycpotb0
Grafika: Centralny Port Komunikacyjny
Co o tym sądzisz?
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Centralny Port Komunikacyjny to temat, który budzi wiele kontrowersji. Mieszkańcy nie chcą, by tory budowano obok ich osiedli, działek, czy w niektórych przypadkach przez ich posesje. Wykonawca i rząd (dla którego kolej urasta do jednej ze sztandarowych inwestycji) pozostają głusi na coraz bardziej rosnące głosy niezadowolenia.


Berdychowski Wv

O co tak naprawdę chodzi? Część mieszkańców otrzymała informację, że w związku z budową kolei dużych prędkości, zostaną mówiąc wprost wyrzuceni ze swoich domów, ponieważ pobiegną tamtędy tory. Nie było mowy o żadnych dokładnych kwotach, czy odszkodowaniach. Po prostu żyją z informacją, że albo stracą dom, albo i nie. Miejscowości gminy Kórnik mają być jednym z głównych węzłów dla tych kolei w Wielkopolsce.


Hieronim Urbanek - plakat wyborczy
Śrem Nasze Miasto 320x320 Komórki

Tymczasem spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła zakończenie prac projektowych i wybrała rekomendowany przebieg linii.





Wariant W9, który ostatecznie wybraliśmy, jest optymalnym rozwiązaniem dla odcinka między Poznaniem a Sieradzem i powstał w wyniku konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami. Oznacza najmniejszą liczbą kolizji z budynkami mieszkalnymi, najmniej ingeruje w obszary cenne przyrodniczo i wypada najkorzystniej pod względem kolizji z ujęciami wody i zabytkami

zaznacza Radosław Kantak, członek zarządu CPK.

Wariant zakłada, że pociągi na nowej linii będą zatrzymywać się w centrum Kalisza, a także powstanie nowa stacja kolejowa Nowe Miasto nad Wartą. – Zaproponowany przebieg pozwoli uniknąć kolizji w gminach Błaszki i Środa Wielkopolska. Linia KDP będzie dostosowana do potrzeb ruchu regionalnego poprzez zapewnienie łączników z istniejącą infrastrukturą. Z nowej linii CPK da się zjechać na istniejące stacje w Jarocinie, Środzie Wielkopolskiej i Ostrowie Wielkopolskim.

  Zajączki dwa i ciuchcia z beczek w Księginkach

Dzięki tej inwestycji przejazd pociągiem między Warszawą a Poznaniem potrwa ok. 2 godz. (dzisiaj taka podróż zajmuje ponad 3 godz.). Po uruchomieniu tego odcinka do Kalisza dojedziemy ze stolicy w ok. 1 godz. 25 min (zamiast ok. 3 godz. jak obecnie). Skrócą się także czasy przejazdu z Poznania: do Kalisza do ok. 35 min (dziś ok. 1,5 godz.) i do Łodzi do ok. 1 godz. 10 min (teraz ok. 3 godz.). Do CPK pasażerowie dojadą z Poznania w ok. 1 godz. i 40 min.

Na trasie pociągi mają jechać z prędkością nawet 250 km/h, ale prędkość projektowa to 350 km/h. W przyszłości pociągi będą więc mogły jechać jeszcze szybciej. – Jak wynika z harmonogramu, uruchomienie odcinka Sieradz – Poznań nastąpi już po otwarciu I etapu lotniska CPK i linii KDP Warszawa – Łódź.

Czekamy zatem na dokładny przebieg linii z uwzględnieniem wszystkich okolicznych miejscowości.

Zostaw komentarz