Ile zabytków w gminie Zaniemyśl?

Gminna ewidencja zabytków została przedłożona, niemniej cały czas trwają prace związane z jej uzupełnieniem. Wójt Justyna Dąbrowska w odpowiedzi na interpelację radnej zaznacza, że na 183 obiekty lub zespoły obiektów, które mają zostać ujęte w gminnej ewidencji zabytków dla 133 z nich złożone zostały karty zabytku nieruchomego łącznie z fotografiami orz mapami z zaznaczonymi miejscami ich usytuowania. Ponadto ujawniono równie brak czterech obiektów, a pozostałe 46 wymagają uzupełnienia. Wójt zaznacza, że uzupełniona ewidencja zostanie złożona do końca grudnia tego roku.

Sporządzenie takiego dokumentu może być przepustką do otrzymania przez gminę środków z Rządowy Program Odbudowy Zabytków. Program dopuszcza finansowanie obiektów posiadających wpis do ewidencji lub rejestru zabytków i będących w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej podległej jednostce samorządu terytorialnego.

Program kierowany jest bezpośrednio do jednostek samorządu terytorialnego, a za ich pośrednictwem również do innych podmiotów zobowiązanych do opieki nad zabytkami. Dofinansowanie będzie przyznawane na realizację zadań inwestycyjnych związanych z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami. Może być przeznaczone na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego albo na udzielenie dotacji samorządowej na takie prace.

Dofinansowanie z Programu może wynieść maksymalnie 98% wartości inwestycji, a minimalny wkład własny – 2%.

Zakończenie naboru na rządowe środki zaplanowane zostało na 17 marca.