Obniżenie dodatku motywacyjnego dla nauczycieli w Gminie Śrem
Na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Śremie, która odbyła się 17 grudnia 2024 roku, podjęto decyzję o zmianie regulaminu wynagradzania nauczycieli w szkołach prowadzonych przez gminę. Kluczowym punktem uchwały było obniżenie dodatku motywacyjnego z 8% do 6% kwoty planowanej na wynagrodzenia zasadnicze nauczycieli.
Decyzja ta, mimo prób uzasadnienia jej koniecznością dostosowania budżetu gminy do rosnących wydatków, wywołała krytykę środowiska nauczycielskiego i związków zawodowych.
Sponsorem głównym działu EDUKACJA jest Gaduła – nauka z wyobraźnią:
Decyzja została podjęta większością głosów – 10 radnych opowiedziało się za zmianami, natomiast 9 było przeciw. Wśród głosujących za przyjęciem uchwały znalazło się dwóch nauczycieli.
Reklama
Związek Nauczycielstwa Polskiego (ZNP) oraz NSZZ „Solidarność” wyraziły zdecydowany sprzeciw wobec tych zmian. Argumentowano, że zmniejszenie dodatku motywacyjnego negatywnie wpłynie na jakość edukacji, motywację nauczycieli oraz konkurencyjność wynagrodzeń w regionie. Związki zawodowe wskazały również na potencjalne długofalowe konsekwencje, takie jak utrata wykwalifikowanych pracowników oraz spadek zaangażowania nauczycieli w swoją pracę.
Argumenty radnych
Władze gminy wskazały na konieczność dostosowania regulaminu wynagradzania do aktualnych możliwości budżetowych oraz na wzrost podstawowych wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku. Podkreślono, że dodatek motywacyjny jest składnikiem fakultatywnym, a jego obniżenie nie zmniejsza wynagrodzenia zasadniczego, lecz ma na celu efektywniejsze zarządzanie budżetem.
Argumenty Związku Nauczycielstwa Polskiego oraz „Solidarność”
ZNP oraz „Solidarność” podniosły, że dodatki motywacyjne są istotnym elementem systemu motywacyjnego, wpływającym na jakość pracy nauczycieli. Obniżenie tego dodatku może zniechęcić nauczycieli do podejmowania dodatkowych działań, takich jak realizacja innowacji pedagogicznych czy organizacja własnych inicjatyw. Wskazano także na niepełne konsultacje z przedstawicielami związków zawodowych, co narusza zasady współpracy z partnerami społecznymi.
Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2025 roku.
Symboliczny wymiar decyzji
Przyjęcie uchwały tuż przed świętami Bożego Narodzenia zostało przez wielu nauczycieli odebrane jako „prezent”, który bardziej zniechęca niż motywuje.
Jeden komentarz