Chcą „obudzić” polską szkołę
Sobotnia konferencja była jedną z wielu prób „obudzenia” polskiej szkoły, bowiem od dłuższego czasu coraz głośniej mówi się o tym, że system klasyczny tzw. pruski – nie jest w stanie odpowiedzieć na aktualne potrzeby człowieka. – Nie przystaje do współczesnego świata – podkreślał Bartosz Kolaszyński, współpracujący ze śremską „Fundacją Bez Dzwonka”.
Motywem przewodnim konferencji „Wokół edukacji” było hasło – „Tam, gdzie liczą się tylko wyniki, traci się z oczu człowieka”. Wiele czasu poświęcono na zagadnienia związane z kulturą nauczania i uczenia się. O budzącej się szkole opowiadała dr Marzena Żylińska. – To nie nauczyciele wymyślili system edukacji, który obowiązuje do dziś, ale to oni mogą go zmienić – podkreślała M. Żylińska. Jej zdaniem, właśnie oddolna inicjatywa nauczycieli, rodziców i dyrektorów szkół ma szansę zmienić polskie placówki edukacyjne.

Zaledwie 1/3 dzieci wpasowuje się w obowiązujący system edukacji i przechodzi przez niego bez większych strat. Reszta gubi się… – zwracała uwagę M. Żylińska
Podczas konferencji sporo czasu poświęcono zmianom modelu pracy z nauczania do uczenia się dziecka. Mówiono o sposobach wspierania ucznia zgodnie z jego możliwościami i potrzebami. Była również mowa o edukacji domowej, czyli przestrzeni, która daje dzieciom szansę na radość z uczenia się.
W konferencji udział wzięli:
- Marzena Żylińska – Budząca Się Szkoła – „Zadania w kulturze nauczania i uczenia się”,
- Remigiusz Pankiewicz – Niepubliczna Szkoła Podstawowa Gromada – „Edukacja domowa alternatywą edukacyjną dla każdego”,
Pomysłodawcami wydarzenia byli:
- Fundacja Bez Dzwonka – Elwira Cisowska- Kozak (inicjowanie, wspieranie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie edukacji),
- Akademia Nauki – Danuta Dziuba (rozwijanie biegłości czytania, uczenia się oraz poczucia własnej wartości dla dzieci i młodzieży).