Jak założyć własną firmę?
Masz dość pracy na etacie i chcesz zacząć działać samodzielnie – jako przedsiębiorca? Załóż własną firmę. Zobacz, jakie kroki musisz wykonać, aby zamienić pomysł na biznes w funkcjonującą działalność gospodarczą.
Przedsiębiorczość jest w cenie. Przemyślana koncepcja działalności i jej umiejętne wdrożenie w życie – tyle dzieli Cię od niezależności i osiągania coraz wyższych dochodów. Zobacz, jak zrealizować swoje marzenie krok po kroku.
Krok 1: biznesplan
Zanim zaczniesz działać jako przedsiębiorca, musisz mieć jasną koncepcję tego, co będziesz oferować klientom. Nie wystarczy ogólny pomysł na firmę. W świecie biznesu liczą się twarde dane i precyzyjna strategia. Te elementy pozwolą Ci dopracować biznesplan.
Warto go przygotować, niezależnie od tego, czy zamierzasz się ubiegać o finansowanie na działalność. Określ w tym dokumencie m.in.:
-
co chcesz sprzedawać i komu (czyli jaka jest Twoja grupa docelowa);
-
kim jest Twoja konkurencja i czym wyróżnisz się na jej tle;
-
jak zamierzasz komunikować się z klientami i promować swoją działalność;
-
jakie cele krótko- i długoterminowe chcesz osiągnąć;
-
jakie działania biznesowe podejmiesz jako przyszły przedsiębiorca.
Poświęć czas na dopracowanie szczegółów. Dzięki temu wdrożenie planu w życie pójdzie łatwiej, a ryzyko niepowodzenia zostanie zminimalizowane.
Na tym etapie określ również formę prawną firmy – czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, a może spółka prawa handlowego? Na start większość osób wybiera pierwszy lub drugi wariant.
Więcej informacji na temat przygotowania biznesplanu znajdziesz np., korzystając z dobrego portalu dla przedsiębiorców, np. na Studium Przedsiębiorczości.
Krok 2: Zarejestruj firmę
Jeśli jako przedsiębiorca zamierzasz funkcjonować w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, firmę możesz zarejestrować przez Internet. Rozwiązania zapewnione przez rząd w tym zakresie mają stymulować przedsiębiorczość.
Rejestracja firmy polega na złożenie wniosku o wpis do CEIDG, czyli Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wypełniając ten dokument, należy podać m.in.:
-
jej nazwę;
-
przedmiot działalności, czyli PKD (tę informację można potem zmienić lub rozszerzyć);
-
dane adresowe;
-
datę rozpoczęcia działalności.
Co istotne, wraz ze złożeniem tego wniosku można dopełnić innych kluczowych formalności, tj. zgłoszenia do GUS (wniosek o nadanie REGON), ZUS oraz Urzędu Skarbowego.
Krok 3: wybierz formę opodatkowania przedsiębiorstwa
Jako przedsiębiorca możesz wybrać formę opodatkowania na potrzeby PIT. Do wyboru są trzy warianty:
-
zasady ogólne, wg skali podatkowej (12% i 32%);
-
podatek liniowy 19%;
-
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Nie ma jednej dobrej drogi. Wiele zależy od planowanej skali działalności i wysokości oczekiwanych przychodów. Warto poczytać o tych tematach na portalach dla przedsiębiorców. Rzetelne informacje dla osób wchodzących do świata biznesu są dostępne np. w serwisie Studium Przedsiębiorczości.
Krok 4: załóż konto bankowe i wyrób pieczątkę
Chociaż w teorii otwarcie rachunku firmowego nie jest bezwzględnym obowiązkiem przedsiębiorcy, w praktyce warto z niego korzystać już od pierwszych dni prowadzenia działalności. Jego założenie jest proste – często również możliwe online – a koszty prowadzenia konta są niewielkie. Do złożenia wniosku wystarczą dowód osobisty, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a także numery NIP i REGON.
Nieobowiązkowa jest również pieczątka. Mimo to, stempel przyda się przy dopełnianiu wielu formalności. Dlatego warto go mieć.
Na koniec pozostaje tylko… zacząć działać. Kiedy firma zostanie oficjalnie założona, możesz przystąpić do realizacji swojego planu i podbijania rynku. Powodzenia!