Niepełnosprawnym pod górkę
Osoba niepełnosprawna dziś to nie jest osoba przykuta do wózka inwalidzkiego i poruszająca się tylko w ten sposób i najlepiej w towarzystwie drugiej osoby, która jeszcze ten wózek popycha. To stereotypowe myślenie odchodzi już do lamusa, a sami niepełnosprawni coraz częściej widzą swoje schorzenia jako nie kłopot, a wyzwanie do pokonania. Są aktywni, są obecni w życiu publicznym, są widoczni. Dostrzegają ich także instytucje i samorządy, które starają się reagować właściwie i dostosowywać się do ich potrzeb. Świetnym tutaj przykładem jest śremski magistrat, który nie tak dawno temu, bo w połowie minionego roku, wprowadził dalsze udogodnienie dla osób niepełnosprawnych.
Likwidacja barier
Reklama
To dobrze, że tak się dzieje, że potrzeby tych osób są zauważalne i na naszych oczach można zobaczyć przemianę przestrzeni publicznej, aby każda z osób mogła w pełni z nich korzystać.
Ciągle jednak zapomina się o jednym – niepełnosprawni to również kierowcy. Kierowcy, którzy poruszają się po naszych wspólnych drogach, którzy korzystają z parkingów publicznych i wreszcie którzy potrzebują większe miejsce parkingowe, aby bezpiecznie i w spokoju móc opuścić swój pojazd i załatwić sprawę. Z tym nadal mamy problem i chociaż miejsca parkingowe dedykowane dla osób niepełnosprawnych w naszym mieście czy powiecie są, to często są one karykaturą tego, jak powinny one wyglądać.
Właściwe oznakowanie
Miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych (tzw. koperta – parking dla niepełnosprawnych) powinno mieć odpowiednie wymiary i oznakowanie. Powinno również znajdować się jak najbliżej docelowej instytucji czy budynku. Wszystko po to, aby takiej osobie możliwie ułatwić dotarcie do obiektu i szybkie załatwienie sprawy.
Liczba miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych poruszających się samochodami osobowymi jest określona w zależności od ogólnej liczby miejsc na całym parkingu: 1 miejsce parkingowe dla niepełnosprawnych – gdy liczba wszystkich stanowisk wynosi od 6 do 15; 2 miejsca parkingowe – gdy liczba stanowisk wynosi 16–40; 3 miejsca parkingowe – gdy liczba stanowisk wynosi 41–100; 4% ogólnej liczby stanowisk – jeżeli ogólna liczba miejsc parkingowych wynosi więcej niż 100.
Z tym z reguły nie ma problemów, bo administratorzy stosują się do wytycznych zawartych w odpowiednimi rozporządzeniu ministra infrastruktury. Cyrki – bo inaczej tego nazwać nie można – zaczynają się natomiast w momencie właściwego oznakowania miejsca postojowego dla osób niepełnosprawnych.
Wg prawa sama koperta oznakowana symbolem wózka inwalidzkiego nie jest wystarczająca. W przypadku miejsc postojowych dla niepełnosprawnych problem polega na tym, że powinny być one oznakowane znakami pionowymi i poziomymi. Bywa, że zarządca terenu (np. na parkingu sklepowym) stawia wyłącznie znaki pionowe oznaczone symbolem D18 (miejsce parkingowe) lub D18a (parking – miejsce zastrzeżone) i dodatkowo zamieszcza tabliczkę informującą, że miejsce jest dla osób niepełnosprawnych (znak T-29). Zapomina jednak o oznakowaniu poziomym. W takim przypadku straż miejska wezwana do interwencji, gdy nieuprawniony kierowca zajął takie miejsce, niewiele może zrobić. Rozporządzenie określa również, że miejsca dla niepełnosprawnych mogą być oznaczone wyłącznie znakami poziomymi – o ile są one prawidłowe, a z tym bywa różnie. Pamiętać więc należy o tym, żeby zarządca terenu stosował oba oznakowania równocześnie: pionowe oraz poziome. To uniknie ewentualnych problemów z rozstrzygnięciem winy i nałożeniem kary na kierowcę, który zajmie nieuprawnione miejsce i będzie się tłumaczył, że nie jest ono prawidłowo oznakowane.
Nie to jednak w tym wszystkim jest najgorsze. Najgorsze, na co zwracają uwagę niepełnosprawni kierowcy, którzy poinformowali redakcję Tygodnia o sprawie, są wymiary miejsc parkingowych. – To, że jest oznakowanie pionowe i poziome to ok – mówi jeden z nich. – Ale rozmiar miejsc parkingowych? Tutaj, nawet pod waszą redakcją jest z tym problem – wskazuje pobliski parking. – Zaparkować się da, ale już bezpiecznie wysiąść z samochodu to wyzwanie – dodaje aktywny senior, który równocześnie posiada orzeczenie o stopniu inwalidzkim.
Miejsca są, ale nie spełniają wymogów
Takie miejsca postojowe powinny zachować normy wymiarowe, które również zapisane są w rozporządzeniu. Według § 21. 1. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie…