|||

Elektryfikacja i jeden tor łączący Śrem z Czempiniem

Lokalnym samorządom, głównie gminie Śrem, bardzo zależy na przywróceniu zlikwidowanego przed dziesiątki laty połączenia kolejowego Śremu z Czempiniem. Walka o jego przywrócenie i rewitalizację linii 369 trwa od kilku lat. Tak blisko jak dziś jeszcze nie było, więc szanse na to, że pociągiem pojedziemy do Czempinia i dalej do Poznania są coraz większe.

Na liście inwestycji w ramach Kolei Plus są aż trzy wielkopolskie projekty. Rewitalizacja naszej, śremskiej linii oraz Gostynia, a także budowa trasy do Turku. Nas jednak najbardziej interesuje pierwszy z projektów, który dotyczy naszego miasta.

Powrót połączenia kolejowego do Śremu wydaje się być najbardziej potrzebnym projektem, ale tak będzie mówił każdy. Mieszkaniec Gostynia, będzie optował za swoim, mieszkańcy Turku również. Wg dokumentacji rewitalizacja może spowodować przyrost pasażerów kolei o blisko 900 tys. osób w skali roku.

Wstępne założenia zawarte w studium wykonalności rewitalizacji linii Śrem – Czempiń zakłada poruszanie się składów z prędkością do 120 km/h. Będzie to możliwe dzięki przeprowadzeniu komunikacji jednotorowo. Sieć ma także być zelektryfikowana, co oznacza, że po linii 369 będą mogły poruszać się elektryczne pociągi, które są znacznie mniejsze od spalinowych, a poza tym znacznie bardziej powszechne w naszym regionie. Dodatkowo, jak zauważa Rynek Kolejowy: „linia zelektryfikowana w pełni wykorzysta potencjał pojazdów na tej trasie, bez konieczności przesiadki w Czempiniu lub też jazdy szynobusem po linii 271, która jest zelektryfikowana”.

źródło: WUW

Już dziś wiadomo, że liczba przystanków na trasie wyniesie pięć przystanków osobowych. Trzy z nich na terenie gminy Śrem oraz dwa na terenie gminy Brodnica. W Śremie przystanki maja być ulokowane w Szymanowie, Psarskiem i w okolicy dworca PKS. Z kolei w Brodnicy szynobus będzie robił postój w Szołdrach i Manieczkach. Niektórym się to nie podoba, bo przecież wzdłuż trasy na terenie gminy Brodnica są inne miejsca, gdzie można ze spokojem wsiąść do pociągu. Mowa tutaj np. o Grabianowie.

Dodatkowo plany zakładają również pozostawienie rezerwy terenowej pod dwa przystanki w samym Śremie, a więc Śrem Odlewnia, oraz Śrem Wschód.

Na trasie kolejowej Poznań – Śrem ma poruszać się 12 par bezpośrednich pociągów. Z czego zapewne część będzie tylko pociągami do Czempinia, gdzie mieszkańcy Śremu przesiadaliby się do składów kursujących na trasie Wrocław – Poznań czy też będą mogli skorzystać z połączeń w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Więcej znajdziesz w czwartkowym e-wydaniu!

Reklama VW Berdychowski

Zamów dostęp do cyfrowego wydania już teraz!